Mekân Sosyolojisi Perspektifinde ‘Mahalle’
Mekân Sosyolojisi Perspektifinde ‘Mahalle’
Mekân
sosyolojisinin, sosyoloji biliminin önemli dallarından biri olarak kabul
edilmesi, mekânsal farkların araştırılmasını ve bu farkların topluma yüklediği
veya toplumdan aldığı yaşam biçiminin incelenmesini tabii kılmıştır. Bu
mekânlardan biri de kentleri oluşturan mahallelerdir. Sosyolojik bir gözle
mahalle kavramını ele aldığımızda, mahalle sadece bir coğrafik alan değil bunun
ötesinde farklı anlamlar taşıdığını söyleyebiliriz. Keza mahalle insan hayatına
aileden sonra etki eden önemli bir unsurdur. İnsanoğlu doğduktan itibaren
içinde yaşadığı ailenin ve üzerinde yaşadığı mahallenin kültürel, sosyal, dini
değerlerini içselleştiren bir yapıdadır. Köksal Alver mahallenin hayati önemini
şu şekilde açıklamaktadır. “Mahalle,
hayatın, belli bir kültür, değer, inanç, ritüel ve gelenek çerçevesinde
örüldüğü, bu yönüyle kendine özgü yapısı, kimliği, hayat tarzı ile mücehhez bir
ortamdır. Gerçek bir yaşamdır.’’
( Alver, 2011; 117
Aktaran: Baday, 2011; s.17). Alver’in mahalle ile ilgili bu
değerlendirilmesinden anlaşılacağı üzere mahalle toplumdan bağımsız bir mekân
olarak düşünülemez. Buradan hareketle mahalleyi ilk bakışta basit bir kavram
veya mekân olarak görmemiz hâlihazırda bizi yanıltan bir durum olacaktır. Çünkü
mahalleye sosyolojik bir gözle baktığımızda ve kavramın derinliklerine
indiğimizde çok farklı anlamlara geldiğini görüyoruz.
Doğal
olarak mahallenin bir mekân olmanın yanı sıra diğer faktörlerden de
kaynaklanarak sosyoloji disiplinine konu olması ve önemli bir inceleme alanı
görünümü vermesi itibariyle sembolik bir anlam kazandığını ifade etmek
mümkündür. Kentsel bir mekân olan mahallenin sembolik bir ifade kazanması
mahallenin içinde bulunan mimari yapılardan kaynaklanmaktadır. Keza Osmanlı
geleneksel mahallelerinde bir mahalle, camii, kilise veya havzanın etrafında
kurulmaya çalışılmıştır. Eğer ki bir camiinin etrafında kuruluyorsa o mahallede
camii oranın sembolü olur ve o mahallede yaşayan bireylerin çoğunun Müslüman
olduğu anlaşılır. Bu durum aynı şekilde mahallenin bir kilise etrafında
toplanması veya kurulması için de geçerlidir. Bu da o mahallede yaşayan
bireylerin çoğunun Hıristiyan olduğunu gözler önüne serer. Dolayısıyla mahalle
aynı zamanda bir mekân olarak sembolik bir birim olma özeliğiyle karşımıza
çıkmakta ve bir inceleme alanı olarak ilgi çekici bir hal almaktadır.
Kısaca mahallenin
mekânsal tasviri ve sembolik çağrışımları mahallenin genel bir tanımını ortaya
koymaktadır. Fakat bu durumu etkileyen bağımsız değişkenleri göz ardı etmemek
gerekmektedir. Keza modernleşme sürecinde oluşan göç dalgaları ve oluşan
kozmopolit yapı bu duruma örnek gösterilebilir.
Yazan: Veli KAYA
Hiç yorum yok
Merhabalar